maandag 8 juli 2013

Dessau: 7 & 8 juli 2013 (Dag 1 & 2)



We vertrekken op zondag 7 juli om 8u uit Brugge met de bus naar Dessau, ca. 770 kms, waar we rond 17u aankomen.  



We checken-in in de jeugdherberg, waar we ook dineren. 





 We maken daarna nog een avondwandeling. 

Het Georgium is  een belangrijk historische landschapspark in de prachtige tuinen van Dessau. het was eigendom van prins  Johann Georg,  de jongere broer van prins Leopold III, en werd naar hem genoemd.



De 7  pilaren van de romeinse ruïne (er zijn er eigenlijk 8)
De  Ionische Tempel



Schloss Georgium






Het Altes Theater


 Het Dessau Arbeidsvoorziening's gebouw dateert van 1929.  Het werd ontworpen door Walter Gropius, en is een voorbeeld van diens "functionele architectuur".  Het bestond uit twee delen, een met een verdieping, halve cirkel-service sectie voor het publiek en een twee verdiepingen tellend kubische structuur voor het bestuur. De service-eenheid werd aangelegd met zes aparte ingangen. De staalconstructie van het dak gaf veel daglicht in de gangen en kantoren. 
Loopbaanbegeleiding, arbeidsbemiddeling en cash uitbetalingen van werkloosheidsuitkeringen werden hier uitgevoerd. Het interieur van het kantoor werd gedeeltelijk uitgevoerd door de Bauhaus workshops.


S. Georg Kirche
Het Dessauer Schloss





Het "Rathaus"



Maandag 8 juli (dag 2) 

Na het ontbijt wordt de bagage in de bus geladen, met onze "lunchtütten". 
We wandelen te voet naar het Bauhaus. 

We beginnen  ons programma met thema 
"In de Sporen van Henri van de Velde"
met een begeleid bezoek aan de 
Bauhausgebäude  en de Meisterhäuser.


Henry Van de Velde  heeft bij zijn afscheid als directeur van de Großherzoglich-Sächsiche Hochschule für Bildende Kunst te Weimar, in 1918, de Duitse architect walter Gropius voorgedragen als zijn opvolger.
In 1919 voegt Gropius zijn school samen met de Grossherzoglich-Sächsische Kunstgewerbeschule tot het nieuwe Staatliches Bauhaus Weimar. Zijn zowel theoretisch als praktisch in toepassing gebracht programma is een synthese van plastische kunsten, ambachtelijke techniek en industrie.
De belangrijkste stoot tot de overwinning op het expressionistische Bauhaus kwam van buiten, van de Nederlandse kunstenaar Theo van Doesburg, die samen met Piet Mondriaan in 1917 de kunstenaarsvereniging de Stijl had opgericht.
Gropius' studenten ontwerpen er efficiënte, elegante meubelstukken en gebruiksvoorwerpen. Strak van lijn, eenvoudig van vorm, zeer functioneel. 
De opklapbare meubels, bedoeld voor de klein uitgevallen arbeiderswoning, of de vrijgezellenkast op wieltjes die je aan twee kanten kan openen, vallen op in het gamma. 
Vele kunstenaars hebben deel uitgemaakt van het lerarenkorps, o.m. Paul Klee, Georg Muche, Oskar Schlemmer,en Kandinsky.
Bauhaus is zowel een kunstenaarsschool, een pedagogisch project als de wieg voor het Bauhaus-ontwerp. 
De kunstenaarsschool evolueert van een academie voor kunst & architectuur naar een fenomeen. 
De nieuwe gebouwen in Dessau, zelf ontworpen door Gropius wanneer het Bauhaus Weimar in 1925 moet verlaten, zijn even spectaculaire voorbeelden van moderne architectuur als het project van de nieuwe arbeiderswijk in Dessau.








In de school zelf wordt les gegeven op een manier die nooit eerder is vertoond. De studenten dienen hun eigen creativiteit te exploreren door te werken met de meest uiteenlopende materialen. Er wordt bewust en gedreven gezocht naar een architectuur die maatschappelijke impact heeft.










In 1928 verlaat de stichter Gropius het Bauhaus en wordt hij opgevolgd door Hannes Meyer, die in 1930 zelf opgevolgd wordt door Ludwig Mies van der Rohe.


















In 1925 verhuisde het Bauhaus naar Dessau. Daar bouwden ze een nieuw complex, in een soort van molenwiekpatroon van verschillende gebouwen. Er was een gebouw voor lessen, een gebouw voor de studenten, een gecombineerd gebouw voor auditorium en restaurant, een atelier, en een bruggebouw waarin zich de administratie bevond, en de kantoren van Walter Gropius en zijn architectenbureau. Bij de verhuizing naar Dessau, worden nog nieuwe industriële vormgevingen aan het programma toegevoegd, als reclametechnieken, fotografie, typografie, tentoonstellingenproblematiek.

Het Duitse nationaal-socialisme verplichtte de uitwijking, in 1932, naar Berlijn. Nauwelijks een jaar later werd het onderwijs verplicht opgedoekt.




Walter Gropius in zijn kantoor.




We beëindigen de rondleiding met een bezoek aan de "Meisterhäuser"


Het huis van Kandinsky & Klee





Het huis van Muche & Schlemmer

We vertrekken rond de middag met de bus naar Dresden, maar rijden eerst nog voorbij de "Gropius Siedlung" in de voorstad Törten.









We eten onze "Lunchtütte" in de bus, om tijd te winnen, want de afstand naar Dresden is wel 176 kms.

We komen rond 16u aan in het hotel ACHAT.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten